FlavouR oF LIfe....lovE it and LiVe it ...

"Bila Mana Hidup Ini Sungguh Berperisa~~ YummyLifeLicious "

Thursday, May 14, 2015

Rendang Ayam dan Daging Teringin~~


Biasalah once in a while pasti akan craving benda yang susah nak dapat or beli kat kedai (kalau ada pun mesti tak menepati selera tekak ni kan) so sudahnya kena lah menrajinkan diri mengopek bawang and menyiang ayam. Adalah one fine day tu (like 2 months ago lah) aku kemaruk nak makan rendang ayam ni, even aku sebenarnya lagi suka rendang daging. Dulu2 masa arwah mak ada, aku champion gak lah masak rendang sebab time raya mesti muka ni lah yang bersilat kat dapur. Yelah arwah mak kan kena stroke, and aku ni anak bongsu,  so abang2 and hakak aku busy pi raya umah mertua masing2 dan tak hingin nak raya rumah kami ni. So every raya it was either they singgah sekejap rumah kami masa own the way balik rumah mertua masing2 or they will come jumpa arwah mak lepas 4 or 5 hari raya saja. Sadis kan??? Kesian arwah mak, selalu kena jadi second choice pada anak2 dia. So that why bila raya its always me and my mak and my abg sulung yang at that time die belum kawin but now dah 2 dah anak dia. From beli barang dapur, kupas bawang lada, siang and cuci ayam semua nya aku lah. Menu kami slalu nya, ayam masak merah, rendang daging, lodeh and ketupat lah hahaha typical food jek. Tapi lepas arwah mak takde dah almost 10 years aku tak masak for raya so my skills pun dah rusty. Thats why I will miss her the most especially time raya, even aku ni slalu bergaduh dengan dia  masa jaga arwah dulu. (what do you expect, I'm on my teen years okay, orang lain duk huu haaa gan kawan2 aku kena duk umah jaga mak yang sakit keluar masuk hospital and mengemas, memasak and study at the same time...let me tell you IT WASN'T EASY) But I'm glad that I'm being able to take care of my own mum and do something for her and be there when she needed me the most. Okay lah apekan aku merepek ni...go lets get back in track hahahha...


So resepi untuk rendang ayam ni, resepi campak2 jek. alah resepi rendang basically bahan-bahan dia sama jek kan. So tak payah lah aku share yek hehehhe...malu lah nak letak resepi campak2 macam gini. Ni rendang ayam yang aku masak aritulah, yang ni during the process. Pastikan paste di tu kena garing dan naik minyak baru masuk kan ayam.


Haaa!!!! yang ni dah siap masak aku suka buat die berkuah sikit sebab ada orang suka buat kering kan. Aku suka dia kering bila dah panas kan banyak kali then makan gan nasi impit wooooooo... terangkat wei. Tabur daun kunyit kasi naik bau....perghhhhhhhh meleleh air liur kan ni hahhaha...

Nie tapau kan sebekas tuk food tester aku kat uniten tu... Food tester aku tak cerewet tapi very particular bab2 masak nie mengalahkan pompuan hahahha... kalau dia masak presentation memang tip top katanya

yang nie lemang segera, tapau kan juga supaya boleh makan gan rendang. Not too bad lah rasa dia cos lepas lah craving  kalau tak dapat lemang buluh yang authentic tu
Tak lama lepas tu pak supir aku request tuk masak rendang lagi, kali ni dia beli kan daging batang pinang katanya. Mahal gak lah sekilo tu, dah kemaruk rendang jugak agaknya.  So kali ni aku masak rendang daging tapi guna resepi lain lah, aku google2 resepi kat internet pulak... macam biasa lah jom lah layan pic jek ekk...

These are the bahan2, bawang merah, bawang putih, cili api (the more the merrier), serai, buah pala and daun kunyit (for bau and garnish jek)

Once the gravy tu dah naik minyak and garing boleh lah letak daging. Nie daging batang pinang so cepat empuk sebab tu aku potong besar2 cos tak mau dia hancur kalau masak lama nanti.

Okay last but not least, letak daun kunyit yang di racik halus. Then siappppppp!!!!!

Nie  versi dah siap nak boleh ngap masuk molot!!!!

Macam biasa hantar sebekas besar kat my food tester, komen nya adalah he prefer rendang ayam campak2 tu compared to rendang daging yang hekot resepi kat tenet tu. In a addition katanya, rendang daging ni agak kering suppose kena becak sikit lah huhuhu... Rupanya2 resepi campak2 lagi champion rupanya hahaha... Aku ni suka masak provided ada orang makan and give constructive comments lah, and I will really appreciate  that. Okiesssss tu jek nak story~~~~ daaaaaaaaaaaaaaaaaaaa .....xoxo~~

No comments:

Related Posts with Thumbnails