FlavouR oF LIfe....lovE it and LiVe it ...

"Bila Mana Hidup Ini Sungguh Berperisa~~ YummyLifeLicious "

Friday, May 23, 2014

Masak sendiri n Makan sendiri jugakk!!!!


Since in 2014 nie I don't really need to entertain others in my home so it is very seldom aku besilat kat dapur lagi hehehehe.... for the past 2 years memang tak menang tangan la kat dapur tapi sekarang tidak lagi n don't miss a single bit of it... Tapi bila2 tekak tu dah craving jugak nak makan makanan air tangan sendiri kena la turun sinsing lengan jugak... nie antar lauk fave aku ler yg akan di masak bila tekak memintak... sedap tak sedap alaaaa tekak sendiri yg makan so okay sajork hihihihi.. nak kata terrer idok lah tapi time kasih pada my 2 orang mak yang heboh suh anak dara dieorg masak kat dapur masa kecik2 dulu. 


Kacang panjang pecah telor.... kalo nk lagi sedap jgn ler blender tp ko tumbuk bawang tu... hasilnye adalah lebih sedap... some said pecah2 telor nie very der johorian punya style. ntah aku tak tau ler tp aku mmg ske giler pecah telor nie tp x sume sayur lah ko blh pecah telor sayang oiii... tu giler name nye.. oh peria pecah telor pun sedapppppp... lama tak mkn peria lah, arwah mak yg suke lauk tu.


Ketam adalah antara seafood yang paling mabeles selain udang!!!! lagi2 masak lemak cili api letak daun kunyit...buat pedas2 mmg meletop ler... (salivating already) kat sini slalu cume ada jual ketam bunga jek... aku tak gemar sgt ketam bunga nie cos I prefer ketam bakau@nipah... isi die lagi mabeles n pudat n padat hahaha... tp luckily masa aku beli yg ini alhamdulilah dapat isi nye mmg padat n ada telur lg... sedap nye telor ketam... 


Yang nie mmg signature dish orang johor kan... ayam masak asam pedas letak kentang n daun kesum n lada hitam. kalo aku masak tak mengancam sangat la tapi kalo kak ani n mak aku masak mmg menjilat pinggan... knape kn kalo mak masak jek mmg extremely sedap giler!!!! air tangan mak jgk kn yg sedapppppp hihihihi... org johor nie lg satu mmg obsess gan kentang kot... kat umah aku nie mmg stok kentang x blh abis kena senantiasa ada sajork..


Ini ada masakan emergency di kala kebuluran... megi goreng pedas terlampau. letak kobis n bak choy n cili api bangla or cili api kontot2 tu mmg besok kompem mencirit tapi puas ati hahahahha.... kalo rajin goreng telor mata n kacang tanah... sedapppppp nyeeeee!!!! tapi sedap kat tekak aku ler, tekak org lain mau di muntahkn balik gamaknye.....ngeeeeee~~~


Last but not least kalo ada belen2 lauk pauk mcm sambal2 or kari2 besoknye sila lah bt lempeng or jemput2 masin tuk dimakan bersama yek untuk breakie or brunch...mmg masyuk. nie belen sardin sambal letak kentang nie buat cicah lempeng masin mmg syokk... kalo dapat kari sardin pun okay gak blh bt jemput2... Okies tu jek nak share makanan asasi kat umah nie dikala kerajinan menyapa diri hahahha...ayat x blh blaaaaa~~~ xoxo.......daaaaaa~~~~

No comments:

Related Posts with Thumbnails